Sisällön tuottaminen digitaaliseen ympäristöön, 15 osp

Osallistuin metallialan yrityksen nettisivujen päivitystyöhön ja markkinoinnin näkökulmasta hakusanaoptimointeihin Google- ja somenäkyvyyden lisäämiseksi. Kävin työssäoppimisjakson aikana Business Joensuun järjestämässä DigiGrow-valmennuksessa, jossa valmentajana oli Tovari Oy:n Joona Kotilainen..

- Verkkosivujen hakukoneoptimointi
- Digimarkkinoinnin ABC
- Facebook-mainonta
- Google-mainonta
- LinkedIn-mainonta
- Google Analytics -koulutus
- Sisällöntuotanto verkkojulkaisuihin ja sosiaaliseen mediaan
- Tuotannon suunnittelujärjestelmät ja ERP-ratkaisut
- Etäneuvottelun työkalut
- Office 365 mahdollisuudet
- Yrittäjän ilmaistyökalut
Kokoonnuimme yhteisiin koulutuspäiviin yhteensä viitenä päivänä. Välissä oli pari viikkoa aikaa toteuttaa valmennuspäivän aikana käydyt kehittämistoimenpiteet. Nettisivujen muutosten toteutukseen käytin työaikaa yhteensä n. 130 tuntia.


Lähtötilanne googlen analyysin mukaan oli nettisivujen osalta se, että nettisivujen rakenne oli huono. Kuvassa näkyy googlen analyysi lähtötilanteesta. Kävimme läpi DigiGrow-koulutuksessa kouluttajan kanssa sivuston kehittämistarpeet ja sain kouluttajalta vinkkejä kuinka parantaa sivustoa googlen näkökulmasta. Google analysoi sivustot siis noin kerran kuukaudessa ja sivusto saa sitä paremman näkyvyyden mitä paremmin se toimii. Tästä lähdettiin liikkeelle ja aloin selkiyttämään sivustorakennetta ja sisältöjä.

Aloitin rakentamaan nettisivuja uusiksi suunnittelemalla sivurakenteen, etusivun, sisällön ja sivujärjestyksen yhdessä yrittäjän kanssa. Teknisen toteutuksen tein sisällönjulkaisu-työkalulla.
Kun sivurakenne oli uudistettu, niin tilanne Googlen näkökulmasta näytti tältä.

Sivujen rakenne selkiytyi ja tuotteet on nyt paremmin löydettävissä. Kaikki kuvat on tallennettu niin, että nimi sisältää tuotteen koko nimen, jonka myötä Google ymmärtää paremmin mitä ollaan myymässä. Seuraavaksi kävin läpi sisällön tekstit. Teksteissä, otsikoissa ja kuvissa on hyvä toistua tuotteen nimi ja tuotekategoria, että sivusta tulisi helpommin löydettävä Googlen näkökulmasta katsottuna. Valmiin sivuston löydät täältä ProWeld Finland Oy

Google-mainosten toteutukseen meni kevään aikana yhteensä 24 tuntia.