Sisällön tuottaminen digitaaliseen ympäristöön, 15 osp

18.01.2021

Osallistuin metallialan yrityksen nettisivujen päivitystyöhön ja markkinoinnin näkökulmasta hakusanaoptimointeihin Google- ja somenäkyvyyden lisäämiseksi. Kävin työssäoppimisjakson aikana Business Joensuun järjestämässä DigiGrow-valmennuksessa, jossa valmentajana oli Tovari Oy:n Joona Kotilainen..

Keskeisiä työpajakoulutusten aiheita ovat mm.
  • Verkkosivujen hakukoneoptimointi
  • Digimarkkinoinnin ABC
  • Facebook-mainonta
  • Google-mainonta
  • LinkedIn-mainonta
  • Google Analytics -koulutus
  • Sisällöntuotanto verkkojulkaisuihin ja sosiaaliseen mediaan
  • Tuotannon suunnittelujärjestelmät ja ERP-ratkaisut
  • Etäneuvottelun työkalut
  • Office 365 mahdollisuudet
  • Yrittäjän ilmaistyökalut

Kokoonnuimme yhteisiin koulutuspäiviin yhteensä viitenä päivänä. Välissä oli pari viikkoa aikaa toteuttaa valmennuspäivän aikana käydyt kehittämistoimenpiteet. Nettisivujen muutosten toteutukseen käytin työaikaa yhteensä n. 130 tuntia. 

Minun tehtäväni on työssäoppimisaikana rakentaa nettisivujen rakenne uusiksi ja miettiä sisällön tekstit ja kuvat niin, että nettisivut nousevat esimerkiksi googlessa haettuna yrityksen määrittämillä hakukriteereillä ensimmäisten joukkoon. Hakukriteerit määritettiin yhdessä yrittäjän kanssa esimerkiksi tutkimalla hakusanojen määriä vs. mainostajien kilpailua. Esimerkiksi Ewm hitsauskone-hakusanalla yritys löytyy kaikkien päivitysten jälkeen googlesta ensimmäisenä.

Lähtötilanne googlen analyysin mukaan oli nettisivujen osalta se, että nettisivujen rakenne oli huono. Kuvassa näkyy googlen analyysi lähtötilanteesta. Kävimme läpi DigiGrow-koulutuksessa kouluttajan kanssa sivuston kehittämistarpeet ja sain kouluttajalta vinkkejä kuinka parantaa sivustoa googlen näkökulmasta. Google analysoi sivustot siis noin kerran kuukaudessa ja sivusto saa sitä paremman näkyvyyden mitä paremmin se toimii. Tästä lähdettiin liikkeelle ja aloin selkiyttämään sivustorakennetta ja sisältöjä.

Aloitin rakentamaan nettisivuja uusiksi suunnittelemalla sivurakenteen, etusivun, sisällön ja sivujärjestyksen yhdessä yrittäjän kanssa. Teknisen toteutuksen tein sisällönjulkaisu-työkalulla. 

Kun sivurakenne oli uudistettu, niin tilanne Googlen näkökulmasta näytti tältä.

Sivujen rakenne selkiytyi ja tuotteet on nyt paremmin löydettävissä. Kaikki kuvat on tallennettu niin, että nimi sisältää tuotteen koko nimen, jonka myötä Google ymmärtää paremmin mitä ollaan myymässä. Seuraavaksi kävin läpi sisällön tekstit. Teksteissä, otsikoissa ja kuvissa on hyvä toistua tuotteen nimi ja tuotekategoria, että sivusta tulisi helpommin löydettävä Googlen näkökulmasta katsottuna. Valmiin sivuston löydät täältä ProWeld Finland Oy

Tein uuden nettisivun myös hitsauspöydistä, joita on tullut yritykselle myyntiin kesällä 2021. 

Hitsauspöydät | ProWeld Finland Oy 

Yrittäjä halusi mainostaa ensimmäisenä maksettuna Google-mainoksena hitsausmaskeja. Suunnittelimme yhdessä mainoksen sisällön ja rakensin mainoksen googleen tämän perusteella. 
Google-mainoksen tavoitteena oli lisätä yhteydenottoja ja tietenkin hitsausmaskien myyntiä. Yhteydenotot lisääntyivät selvästi mainonnan myötä ja maskeja on myyty sellaisille tahoille, joihin yrittäjä ei ole itse ollut yhteydessä. Mainos näkyy googlessa erilaisilla hitsausmaskeihin liittyvillä hakusanoilla haettuna, eikä huku hitsausmaskeja myyvien yritysten sekaan - esimerkiksi näin:
Suunnittelimme mainoksen myös hitsauskoneista. Tein mainoksesta enemmän firman yleismainoksen, että yrityksen nettisivuille saataisiin mainoksen myötä enemmän liikennettä. 

Google-mainosten toteutukseen meni kevään aikana yhteensä 24 tuntia. 

Yrittäjä on tyytyväinen nettisivujen toimivuuteen. Suunnittelimme, että rakennamme kuitenkin tulevaisuudessa sivuston kokonaan uudelle alustalle ja samalla aktivoimme mahdollisesti verkkokaupan. Nykyinen sivusto on joensuulaisen markkinointitoimiston omalle pohjalle rakennettu, eikä verkkokauppaa saa liitettyä sivustolle. Sivuston pohja on myös todella jäykkä ja  vanhanaikainen, verrattuna uusimpiin alustoihin, joita voi muokata myös mobiililaitteilla. 
Google-mainokset ovat tuoneet yritykselle uusia asiakkaita ja myyntityö näiden pientuotteiden ja tarvikkeiden osalta vähentyy, kun asiakkaat osaavat itse ottaa yritykseen yhteyttä. 
DigiGrow-koulutus antoi hyvät avaimet mainonnan ja markkinoinnin suunnitteluun ja sisällön tuottamiseen. Koulutuspäiviä oli kuukauden aikana viisi ja välipäivinä toteutin ohjeiden mukaan muokkauksia sivustolle ja mainoksia Googleen sekä Facebookiin. Yrittäjä ei halunnut aloittaa asiakkaiden kontaktointia LinkedIn-palvelun kautta, joten keskityimme nettisivustoon ja Google-mainontaan.
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita